اتاق ایران، آسیب شناسی فرایند خصوصی سازی در قالب یک کمیته تخصصی

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران - در صدویکمین نشست شورای گفت وگو نحوه و آثار توقف فرایند واگذاری شرکت های خصوصی شده و ابطال قراردادهای واگذاری سازمان خصوصی سازی آنالیز و مقرر شد این موضوع پس از آسیب شناسی و آنالیز ابعاد مختلف آن در کمیته ای متشکل از دستگاه های مربوطه توسط دبیرخانه شورای گفت وگو، مجدد در صحن اصلی شورا مطرح و درباره آن تصمیم گیری گردد.

اتاق ایران، آسیب شناسی فرایند خصوصی سازی در قالب یک کمیته تخصصی

قائم مقام دبیر شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی با اعلام این مطلب که در نشست فوق العاده شورای گفت وگو نحوه و آثار توقف فرایند واگذاری شرکت های خصوصی شده و ابطال قراردادهای واگذاری سازمان خصوصی سازی آنالیز شد، توضیح داد: اعضای شورا تصمیم گرفتند پس از آسیب شناسی و ارزیابی زوایای مختلف موضوع در قالب کمیته ای با حضور نمایندگان دستگاه های مربوطه، مجدد مسئله در صحن علنی شورای گفت وگو مطرح و درباره آن تصمیم گیری گردد.

بر اساس اظهارات حسین سلاح ورزی، نایب رئیس اتاق ایران و قائم مقام دبیر شورای گفت وگو متأسفانه در اجرای سیاست های اصل 44 به ویژه در بخش واگذاری تصدی گری به بخش خصوصی، عملکرد پیروزی نداشتیم. طبق آنالیز های صورت گرفته در حالی که طبق قانون اصل 44 فرآیند واگذاری باید تا سال 1393 خاتمه پیدا کند، این امر محقق نشده و علاوه بران بودجه شرکت های دولتی در طول سال های متمادی رو به افزایش بوده است.

سلاح ورزی از افزایش 8.7 درصدی بودجه شرکت های دولتی، بانک ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت در لایحه بودجه 1400 نسبت به بودجه 1399 اطلاع داد و آن را خلاف سیاست های اصل 44 دانست.

نایب رئیس اتاق ایران سهم بخش خصوصی واقعی از واگذاری های صورت گرفته را حدود 13 درصد خاطرنشان کرد و اضافه کرد: اگر امروز واگذاری ها متناسب با اهداف مشخص شده صورت نمی گیرد به این دلیل است که ملزومات اولیه خصوصی سازی در نظر گرفته نشدند؛ از جمله آزادسازی قیمت ها و طراحی نظام تنظیم گری که متأسفانه از آنها غافل بودیم.

به باور قائم مقام دبیر شورای گفت وگو، نحوه مشخص مصادیق گروه های سه گانه، نحوه انتخاب شرکت های قابل واگذاری و فرآیند ورود و خروج آن ها از لیست واگذاری، نحوه آماده سازی بنگاه ها، مشخص روش واگذاری، قیمت گذاری و شیوه انتخاب خریدار باید پیش از ورود به فرایند واگذاری ها، مورد توجه قرار می گرفت که نشد و در نهایت ضعف های نظام ارزیابی و بازخوردگیری خصوصی سازی از جمله نحوه نظارت بر شرکت های واگذار شده و هم چنین سازوکارهای انگیزشی در نظر گرفته شده برای آن ها باعث شد تا در اجرای این اصل مهم، پیروز نباشیم.

سلاح ورزی در ادامه از تعلیق یا لغو واگذاری بعضی شرکت های واگذار شده توسط دادستانی ها و بعضی مراجع قضایی اطلاع داد و گفت: با توجه به شرایط ایجاد شده و انتقادهایی که از سوی بخش خصوصی مطرح می شد، دبیرخانه شورای گفت وگو، موضوع را مورد آنالیز قرار داد و آگاه شدیم که تعدادی از واگذاری های صورت گرفته به دلایلی نظیر سنجش اهلیت، صلاحیت و قیمت گذاری صورت گرفته از سوی دادستانی ها و بعضی مراجع قضائی تعلیق و یا لغو شده اند.

وی تأکید کرد: از آنجا که این تصمیمات، پیامدهای نامطلوبی بر اقتصاد، محیط کسب وکار و اعتماد سرمایه گذاران بخش خصوصی می گذارد، تصمیم گرفته شد، موضوع در صحن شورای گفت وگو مطرح و آنالیز گردد.

نایب رئیس اتاق ایران در تشریح آنچه در یکصدویکمین نشست شورا انجام شد، گفت: ابتدا گزارش دبیرخانه شورای گفت وگو و سازمان خصوصی سازی درباره اقدامات صورت گرفته در قالب واگذاری ها، ارائه شد و مدیران عامل چند شرکت واگذار شده که پفراینده های آنها در دست آنالیز است، نقطه نظرات خود را مطرح کردند.

وی گفت: با توجه به صحبت های اعضای شورا و تأکید همگی بر لزوم مطالعه دقیق تر و آسیب شناسی این مسئله، قرار شد در قالب کمیته ای با حضور نمایندگان دستگاه های مربوط، مسائل و موانع بر سر راه خصوصی سازی شناسایی شده و در نشست بعدی شورای گفت وگو درباره آن تصمیم گیری گردد.

gardeshia.ir: گردشیا: مجله سفر و گردشگری

picoro.ir: پیکورو: وبلاگ ماشین و خودرو

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 127187

به "اتاق ایران، آسیب شناسی فرایند خصوصی سازی در قالب یک کمیته تخصصی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتاق ایران، آسیب شناسی فرایند خصوصی سازی در قالب یک کمیته تخصصی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید