استان مرکزی به عنوان قطب صنعتی نیازمند موزه صنعت است

به گزارش مجله سرگرمی، معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: استان مرکزی پایتخت صنعت ایران است و ابعاد صنعتی نسبت به سایر ابعاد برجسته تر است، اما متاسفانه این استان فاقد موزه صنعت است از این رو پیشنهاد می گردد که مجموعه استان در جهت ایجاد موزه صنعت کوشش داشته باشند.

استان مرکزی به عنوان قطب صنعتی نیازمند موزه صنعت است

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی، مراسم تکریم و معارفه مدیرکل میراث فرهنگی استان دیروز چهارشنبه 23 آبان ماه 97 با حضور محمد خیاطیان معاون توسعه مدیریت سازمان، دلبری مدیرکل امور استان ها و زندیه وکیلی معاون عمرانی استاندار مرکزی برگزار گردید.

معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی کشور در این مراسم گفت: با اشاره به تحریم های وضع شده علیه کشور که اقدام ناجوانمردانه امریکا بعد از برجام علیه کشور برخلاف تمامی معاهدات بین المللی است.

او گفت: حوزه گردشگری و ظرفیت های صنایع دستی کشور و تبادل میراث فرهنگی بین کشورها ظرفیت مهم و اثرگذاری برای کشور خواهد بود که می تواند در این فرصت منشا برکاتی برای کشور باشد. اگر بتوانیم از این ظرفیت گردشگری کشور استفاده کنیم در واقع امکان دور زدن بعضی از تحریم ها و به خصوص سوئیفت میسر خواهد شد تا درآمد و ارزآوری کشور تضمین گردد.

خیاطیان با اشاره به آمار گردشگری که نسبت به سال گذشته رشد چشمگیری داشته است، اضافه نمود: با ورود هر گردشگر به کشور نقدینگی و ارزآوری را در کشور شاهد خواهیم بود چراکه هزینه کرد هر گردشگر در ایران منابع مناسبی را برای کشور ایجاد خواهد نمود که این منابع در حال ورود به کشور است.

او با اشاره به انتخاب استان همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا که می تواند در محافل بین المللی بازتاب مناسبی داشته باشد و راهنمایی منابع و گردشگران به سمت ایران را رقم بزند، گفت: استان مرکزی یکی از استان های دارای سابقه تاریخی است که این سابقه یکی از مشخصه های توسعه گردشگری قلمداد می گردد، اما نکته قابل توجه این است که بحث گردشگری در کشور یک بحث تک بعدی نیست بلکه ابعاد مختلفی را همچون گردشگری مذهبی، طبیعی، سلامت، تاریخی و ... در بر می گیرد و باید با توجه به کاردکرد هر استان و پتانسیل ها، برنامه های نوینی اجرا کرد.

خیاطیان تاکید نمود: استان مرکزی پایتخت صنعت ایران است و ابعاد صنعتی نسبت به سایر ابعاد برجسته تر است، اما متاسفانه این استان فاقد موزه صنعت است از این رو پیشنهاد می گردد که مجموعه استان برای ایجاد موزه صنعت کوشش داشته باشند.

او افزود: روز گذشته در معارفه مدیر کاخ موزه نیاوران گفتم که کاخ موزه ها ظرفیت فرهنگی سیاسی، اجتماعی و ... دارند و با توجه به اینکه به سمت شرایطی پیش می رویم که باید این تاریخ در کنار تاریخ معاصر و ظرفیت های کنونی مانند بیت تاریخی حضرت امام راحل معرفی گردد. امروز احتیاج است که توجه به تاریخ و ظرفیت های کنونی به نسل جوان القا گردد. باید نشان داد که فردی از یک خانه کوچک توانست جهان را متحول کند و این شخصیت در کنار کاخ ها به قیاس گذاشته گردد.

او با اشاره به ظرفیت های استان مرکزی و مشاهیر و مفاخر این استان اضافه نمود: استان مرکزی با وجود ظرفیت هایی همچون غار نخجیر، آبگرم و سرچشمه محلات، مسجد جامع ساوه به نسبت در مقایسه با استان های همجوار خود ظرفیت کمتری دارد، اما می توان در تعامل با استانهای دیگر از ظرفیت ها استفاده کرد و همپوشانی جذب گردشگر داشت. استان می بایست در جهت شکل گیری این تعامل عمل کند.

خیاطیان مطرح کرد: گردشگری سلامت یکی از ظرفیت های موجود در استان مرکزی است و شهرستان تفرش می تواند نقطه ای برای گذران دوران نقاهت بیماران به دلیل وجود آب و هوای مطبوع باشد. از طرفی فرش ساروق نیز ظرفیتی بزرگی محسوب می گردد، اما متاسفانه سازمان میراث فرهنگی درگیر یک حلقه مفقوده به نام برند سازی است.

او بر لزوم توجه به برندسازی که زمینه سازی ارزآوری را محقق می نماید تاکید نمود و گفت: شاخص عملکردی سازمان میراث فرهنگی از ابتدای دولت یازدهم و دوازدهم ارتقا یافته و در واقع تمام فعالیت های اجرا شده طی 5 سال اخیر برابر با کلیه فعالیت های اجرا شده در سال های گذشته بوده است و در همه استان ها رشد شاخص ها تحقق یافته است که این نشان از کوشش مطلوب اجرا شده است.

خیاطیان با بیان اینکه مدیریت به معنی استفاده از ظرفیت و به فعلیت بخشیدن توانمندی های بالقوه است، اظهار کرد: مسلما اقدامات انجام شده در یک مجموعه مرهون کار تیمی است و اگر کاری صورت نگیرد نشان از بی هنری مدیریتی است. امید است با تغییر در نگرش ها و نگاه جدید ظرفیت سنجی در حوزه گردشگری تحولات اساسی در استان رقم خورد.

او بر لزوم توزیع عادلانه ثروت و امکانات در تمام شهرستان های استان مرکزی تاکید نمود و گفت: مسلما تفاوتی بین مرکز استان و دیگر شهرستان ها وجود ندارد بلکه باید امکانات در نگاهی عادلانه و براساس ظرفیت های هر شهرستان توزیع و اختصاص یابد و انتظار مجموعه سازمان نیز توجه به ظرفیت های درونی هر شهرستان و توزیع عادلانه امکانات است.

معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور با اشاره به نیروهای توانمند در مجموعه میراث فرهنگی استان مرکزی بر لزوم استفاده از این ظرفیت تاکید نمود و گفت: طی ابلاغ اخیر از سوی سازمان تصمیم بر ایجاد اتاق فکر شده تا ماحصل این اتاق های فکر به ستاد در سازمان جهت اتخاذ تصمیمات درست منتقل گردد، مسلما استان نسبت به جزییات و ظرافت های کار تمرکز و اطلاع بیشتری دارند و باید از این ظرفیت استفاده گردد و همچنین نظام نقدها و پیشنهادات واتاق فکر شکل گیرد.

او با اشاره به مسائل موجود جهت فروش محصولات صنایع دستی از رایزنی با یکی از بانک ها جهت عقد تفاهم نامه در روز گذشته اطلاع داد و اضافه نمود: براساس این تفاهم نامه امکان تخصیص تسهیلات مناسب با نرخ سود پایین برای صنایع دستی فراهم خواهد شد که به کارگاه ها و کارآفرینان تعلق خواهد گرفت و همچنین در گام بعد به بازارچه های فروش محصولات صنایع دستی تسری خواهی یافت تا فروش رونق گیرد.

خیاطیان یکی از عوامل و موانع پیش روی سرمایه گذاران را بروکراسی اداری دانست و گفت: این مانع را می توان با استفاده از ظرفیت فناوری برطرف کرد چراکه از مزیت های فناوری کاهش بروکراسی، افزایش شفافیت در کارها و کاهش رانت و سلامت اداری است. ضروری است که این مسئله به عنوان امری جدی در استان دنبال گردد و سازمان نیز فناوری و نرم افزارهای فراوریی را در اختیار استان ها قرار خواهد داد.

او در مورد وضعیت پرسنلی این سازمان در کشور بیان نمود: کوشش بر این است که معوقات پرسنلی جهت برطرف دغدغه ها در اولین فرصت پرداخت گردد و همچنین در این راستا ضروری است که استانداری مرکزی در حوزه معیشت کارکنان اداره کل را همراهی کند چرا بحث حقوق و مزایا در سازمان ضعیف دیده شده که امید است در بودجه 98 ویژه دیده گردد. همچنین وضعیت قراردادی پرسنل به امری کشوری بدل شده و در حال کوشش برطرف این موضوع هستیم.

خیاطیان در مورد تکریم و معارفه مدیرکل جدید میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: آقای حسینی چندی پیش پیگیر واگذاری مدیریت خود به جهت مشغله تحصیل بود که با همفکری استاندار محترم مرکزی تغییر مدیریت رقم خورد. در مدت مدیریت آقای حسینی شاهد عملکرد مطلوب و قابل دفاعی از ایشان بوده ایم.

او اضافه نمود: آقای ایزدی از مدیران خوشنام سازمان است و استاندار مرکزی با آغوشی باز این تغییر مدیریت را پذیرفت؛ عملکرد وی را آنالیز کرد و در ارزیابی های خود نظر سازمان میراث فرهنگی را تایید کرد. انتظار سازمان است که استان همراه میراث فرهنگی باشد چراکه بخش اعظمی از کار مدیران استانی وابسته به همراهی استاندار و معاونان وی است. گرچه سازمان در بعد سیاستگذاری فعال است و اما در استان ها باید همراهی صورت گیرد.

در ادامه مراسم معاون عمرانی استاندار مرکزی نیز در آیین معارفه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه امروز بحث گردشگری از یک موضع جنبی در کنار امور دیگر توسعه ای کشور به یکی از موضوعاتی اصلی کشور در اشتغال، فراوری و اقتصاد تبدیل شده، گفت: بازده اشتغال در حوزه خدماتی بیش از صنعت و کشاورزی است و باتوجه به گستره این حوزه و پتانسیل های موجود در کشور مانند بناهای تاریخی، طبیعی و ... جای کار بسیاری وجود دارد.

مهدی زندیه وکیلی با اشاره به حوزه صنایع دستی مطرح کرد: امروز هنر کشور و محصولات صنایع دستی در نوع خود بی نظیر است و کشور در این بخش حرف های بسیار دارد و اگر به این بخش اتکا گردد می توان ستونی از ستون های اقتصادی کشور را بلند خواهد نمود، اما هنوز صندلی واقعی ما در جهان محقق نشده است.

او در ادامه تاکید نمود: شاید در حوزه های رتبه بندی صندلی خوبی در اختیار استان مرکزی باشد اما در قیاس با توانمندی ها باید کوشش بیشتری صورت گیرد چراکه استان به لحاظ موقعیت جغرافیایی خود در مرکز کشور و همینطور قدمت چندهزارساله خود و بناهای تاریخی و باستانی ظرفیت بسیاری در خود جای داده است، اما برای شناساندن این ظرفیت کار زیاد و بهره برداری موفقی صورت نگرفته است.

او در مورد عدم حضور استاندار مرکزی در این آیین گفت: استاندار مرکزی تاکید نمودند که از انتخاب مدیرکل جدید استان راضی هستیم، تنها از نظر ترتیبات اداری و ملاحظات تاخیری صورت گرفت که ارتباطی به شخص آقای ایزدی و توانمندی وی نداشت. ایزدی مورد تایید و حمایت استانداری مرکزی و نمایندگان مجلس است.

او بیان نمود: حوزه گردشگری استان مرکزی محدود به سرمایه گذاری در بخش خدمات پذیرایی شده است. محور شرقی استان از دلیجان تا محلات، خمین و شازند مطالعاتی انجام شده که به روزرسانی آن ضروری است و باید به صورت استراتژیک بازنگری گردد تا اقتصادی پویا شکل گیرد.

زندیه وکیلی با اشاره به اقبال گردشگران از خانه های بومگردی گفت: در استان اقدامات مناسبی شکل گرفته است. پتانسیل روستایی استان مرکزی به نسبت استان های دیگر بسیار بالاست چراکه استان دارای روستاهای چندهزارساله و قدمتی کهن است و جاذبه های طبیعی و گردشگری بسیاری در خود جای داده است. از این رو می توان توسعه بوم گردی و روستاهای هدف گردشگری را در این افق دید.

او با بیان اینکه استان مرکزی در حوزه صنایع دستی فعالیت خوبی را به انجام رسانده ، اما هنوز زمینه کار بسیار است، اضافه نمود: با وجود اینکه میناکاری صنعت بومی استان مرکزی نیست اما در این زمینه با حمایت مجموعه میراث فرهنگی جز استان های شاخص از نظر کیفی، کمی و تنوع در این صنعت هستیم و بازار لازم نیز کسب شده ، اما در حوزه فرش که تاریخ استان مرکزی است، صاحب سبک و برند هستیم اما اقدام مناسبی صورت نگرفته است.

معاون استاندار مرکزی توضیح داد: در حوزه گردشگری و فعالسازی پتانسیل ها و ماندگاری گردشگر به خوبی عمل نشده است، تور گردشگری تخصصی با نگاه مارکتینگ باید انجام گیرد و با توجه به تحریم ها و علاقمندی گردشگران خارجی به موضوع بومگری می توان با روشی درست و برنامه ریزی این بخش را توسعه داد. سازمان میراث فرهنگی رویکرد خوبی نسبت به گردشگری دارد و انتظار تحولات خوبی در گردشگری استان مرکزی می رود.

او بر لزوم کارکارشناسی، برنامه ریزی سیستماتیک و کار علمی و استفاده از ظرفیت فکری و اقتصادی بخش خصوصی در این حوزه تاکید نمود و اضافه نمود: اگر سالی یک تا 2 میلیون گردشگر وارد کشور گردد کار بزرگی شکل گرفته و به راحتی می توان مسائل دیگر اقتصاد را پشت سر گذاشت .

زندیه وکیلی بیان نمود: میراث فرهنگی یک اداره بین بخشی است، حسینی مدیرکل سابق این مجموعه جز مدیران همراه در استان مرکزی بود، فعالیت های خوبی از خود به جای گذاشت، مدت طولانی در این پست خدمت کرد، اما قطعا چرخش مدیران در مجموعه های مدیریتی ایجاد تحول و تنوع می نماید و قطعا تغییر مدیریتی و تصمیم سازمان در جهت بهبود خدمات است. این چرخش و تحول فکری، اتفاقات جدید را رقم می زند.

او با اشاره به سابقه مدیرکل جدید میراث فرهنگی استان مرکزی در استان خوزستان گفت: این استان از بعد میراث فرهنگی جز 5 استان شاخص کشور است و تاریخ این خطه از اهمیت بسیاری برخوردار است از این رو م یتوان امید داشت آقای ایزدی با تجربه والای خود تغییر و تحول و هماهنگی مدیریتی و اقدامات سیستماتیک مناسبی را در استان اجرا کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی توضیح داد: تودیع و معارفه در واقع فرصتی برای قدرانی از تیم میراث فرهنگی استان که با همه تنگناها و مسائل در تمام نقاط استان کوشش می نمایند و این زحمات مورد توجه قرار گرفته است.

در ادامه مدیرکل جدید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی نیز گفت:مجموعه فرهنگی این نظام مدیون مشاهیر بسیاری است که سازمان میراث فرهنگی متولی پاسداشت این بزرگان است. این سازمان افتخار دارد که راوی هویت به عنوان واقعیت و اصلی فراموش شده در دهکده جهانی باشد.

علیرضا ایزدی با بیان اینکه از اعتماد سازمان میراث فرهنگی نسبت به خود متشکرم و امیدوارم که در یک ششم پایانی زمان خدمت خود سربلند باشم، بیان نمود: در توسعه صنعت گردشگری مباحث بسیاری گفته شده، اما در این سه حوزه اتفاقات بسیاری رقم خورده و با حضور مدیریتی دکتر مونسان، مجموعه سازمان پویاتر شده از این رو امیدواریم که اتفاقات مثبت بیشتری رقم خورد.

او گفت: امکان تحقق اتفاقات جدید در استان مرکزی وجود دارد و باید در جهتی حرکت کرد که تصویری جدید از این استان دراذهان داخلی و خارجی شکل گیرد و می توان تصویری جدید به واسطه شخصیت هایی چون امام خمینی(ره)، چمران، قریب ها که ایران مدیون این مفاخر است در اذهان شکل داد.

سید محمد حسینی نیز در آیین تکریم خود اضافه نمود: اعتقادی به ارائه گزارش عملکرد ندارم چراکه اگر کاری انجام شده تنها انجام وظیفه بوده و اگر قصوری انجام شده عذرخواه آن خواهم بود.

او با اشاره به معارفه خود در تاریخ نهم خردادماه 1393 گفت: در اوایل تصدی این پست چندسال از اجرای برنامه ها عقب بودیم و امروز سرافرازانه اعلام می کنم که در بخشی از کارها از برنامه ها پیشی گرفته ایم.

حسینی توضیح داد: سهم جذب اعتبار در سال 1396 در حوزه بخش خصوصی حدود 60 میلیارد تومان بود که این رقم در امسال به 200 میلیارد تومان افزایش یافته و استقبال بسیاری از حوزه گردشگری و ایجاد اشتغال در استان مرکزی شکل گرفته است.

او اضافه نمود: براساس شاخص های 20 گانه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ویژه استان ها، استان مرکزی در 18 شاخص به تحقق 100 درصدی اهداف دست یافته و 2 شاخص دیگر شامل کارگاه های صنایع دستی بود که عموما در ورودی شهرها ایجاد شده که در این آمار دیده نشده در حالی که تاثیرگذاری این کارگاه ها در ورودی شهرها بیشتر است.

حسینی با اشاره به اینکه استان مرکزی در بحث ثبت آثار ملی استان دوم کشور است، گفت: استان مرکزی در حوزه های مختلف از سطوح میانی کشور بالاتر است و اینکه عنوان می گردد عملکرد میراث فرهنگی استان مرکزی ضعیف بوده حرفی غلط است چراکه کوشش بسیاری شکل گرفته و از بعد شاخص ها وضعیت مطلوبی در استان حاکم است. در اخرین لحظات انجام وظیفه در این پست درخواست دارم که مجموعه همکارانم در اداره سازمان میراث فرهنگی با مدیریت جدید نهایت همکاری را داشته باشند تا شاهد رسیدن به افق های مورد نظر دولت باشیم.

gardeshia.ir: گردشیا: مجله سفر و گردشگری

picoro.ir: پیکورو: وبلاگ ماشین و خودرو

منبع: میراث آریا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 38850

به "استان مرکزی به عنوان قطب صنعتی نیازمند موزه صنعت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استان مرکزی به عنوان قطب صنعتی نیازمند موزه صنعت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید