توزیع رانت 8 برابر درآمدهاى نفتى

به گزارش مجله سرگرمی، تخصیص دلار 4200 تومانی که از فروردین ماه سال 97 تصویب شد قرار بود روی قیمت کالا های اساسی تاثیرگذار باشد و تامین این کالا ها را برای مردم با قیمت پایین تری فراهم کند

توزیع رانت 8 برابر درآمدهاى نفتى

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، آنالیز ها از تورم محصولاتی که ارز 4200 تومانی گرفته اند نشان می دهد توزیع این رانت اثری در کنترل قیمت نداشته و این محصولات هم سطح با تورم کل، افزایش قیمت داشتند. در مقابل رانت توزیع شده به این بهانه، 400 هزار میلیارد تومانی (از سال 97 تا به امروز) برآورد می گردد که هشت برابر درآمد های نفتی سال جاری است.

تخصیص دلار 4200 تومانی که از فروردین ماه سال 97 تصویب شد قرار بود روی قیمت کالا های اساسی تاثیرگذار باشد و تامین این کالا ها را برای مردم با قیمت پایین تری فراهم کند، طی 30 ماه گذشته دولتی ها با این بهانه سیاست ارز ارزان را متوقف ننموده اند.

این که ارزان فروشی دلار توسط دولت تاثیری روی قیمت کالا ها ندارد را بار ها کارشناسان و اقتصاددانان گوشزد نموده اند، حتی محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه وبودجه نیز در فروردین ماه سال گذشته اعتراف کرد که مردم از این ارزان فروشی منتفع نمی شوند.

وی گفت: باید قبول کنیم که شیوه کنونی پرداخت ارز 4200 تومانی به کالا های اساسی درست نیست و این منافع به دست مردم نمی رسد.

با این اعتراف صریح، اما همچنان این ارز ارزان تر از بازار تخصیص داده می گردد، حتی در شرایطی که در خرداد ماه سال جاری نوبخت درباره بودجه نفتی گفت: همیشه حدود 40 تا 50 درصد بودجه از محل درآمد های نفتی بوده و سال جاری در بهترین شرایطی که در بودجه پیش بینی شده است، 49 تا 50 هزار میلیارد تومان درآمد از محل فروش نفت است.

به نظر می رسد دولتی ها به اعترافات خود نیز پایبند نیستند، نوبخت در مرداد ماه با حمایت از سیاست دلار 4200 تومانی درباره ادامه این سیاست توسط دولت اینطور استدلال کرد: با ورود یک دلار به کشور و تبدیل آن به ارز نیمایی حدود 18 هزار تومان به خزانه واریز می گردد و اینگونه دست ما از نظر ریالی بازتر هست تا اینکه آن ارز به ارز 4200 تومانی تبدیل گردد؛ بنابراین دولت ترجیح می دهد کالا ها را با ارز 4200 تومانی وارد کند نه ارز 18 هزار تومانی تا رفاه بیشتری حاصل گردد.

از نظر آماری، تخصیص ارز ارزان قیمت در کالا ها در زمان تخصیص باعث تثبیت قیمت نشده و پس از حذف نیز، قیمت ها تغییری نداشته است.

در واقع این ارز ها که قرار بود به معیشت خانوار ها یاری کند به رانت تبدیل شده که برآورد حجم رانت توزیع شده ارز ترجیحی از سال 97 عددی بالغ بر 400 هزار میلیارد تومان بوده که هشت برابر درآمد های نفتی سال جاری است.

منبع: تجارت نیوز

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

سبزوار: سبزوار: با مجله خبری تحلیلی سبزوار بروز باشید

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 112628

به "توزیع رانت 8 برابر درآمدهاى نفتى" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توزیع رانت 8 برابر درآمدهاى نفتى"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید