دوپینگ اجباری در فوتبال پایه!

به گزارش مجله سرگرمی، افشاگری یکی از مربیان فوتبال پایه نشان می دهد که پدیده استفاده از مواد نیروزا به این رده کشیده شده و هیچ مرجعی هم انگیزه ای برای رسیدگی به آن ندارد.

دوپینگ اجباری در فوتبال پایه!

رضا حمیدی،کارشان آموزش فوت و فن فوتبال است؛ نحوه صحیح ایستادن پشت توپ، کنترل صحیح توپ، پاس دادن، چگونگی ارسال دقیق توپ و نکاتی از این دست. درکنارش باید آموزش های فرهنگی و اخلاقی فوتبال هم مد نظرقرار بگیرد. پیش تر ها که این طور بود. آن ها که حتی درتیم های خاکی محله شان زیر دست مربیان محلی اصول اولیه فوتبال را می آموختند نیز می کوشیدند فوتبالیست های با اخلاقی تربیت نمایند. درواقع از همان جا بود که خمیره بازیکن شکل می گرفت. از فوتبال محلی تا فوتبال باشگاهی و مدارج بالاتر. فوتبال در سطح پایه قدیم تر ها ارج و قرب بیشتری داشت و هرکسی به خودش اجازه نمی داد در قامت معلم مقابل نوجوان ها وجوان ها قراربگیرد. حتی درمحله ها وقتی اسم مربی می آمد مو به تن بازیکنان سیخ می شد.

فوتبال البته هنوز هم از این دست مربیان در دل خود دارد. آن هایی که بدون چشم داشت و بدون اینکه دستمزدی دریافت نمایند در تیم های پایه مشغول به کارند. حتی از جیب خودشان هم خرج تیم می نمایند، ناهاروشام و هزینه رفت و آمد بازیکن را می دهند و اسمی از آن ها نیست. در عین حال اما در سال های اخیر کار مربیگری در فوتبال پایه به دست افرادی افتاده که نه تنها از کمترین شایستگی فنی برای آموزش فنون و تکنیک های فوتبال برخوردار نیستند، بلکه اخلاق را هم با رفتارهای خود زیر پا گذاشته اند.

درباره اینکه بعضی مربیان از بازیکنان پول می گیرند تا نام شان را در فهرست نهایی قرار بدهند بارها شنیده ایم. حتی این اتفاقات در تیم های پایه تیم های سرشناس فوتبال ایران هم به دفعات اتفاق افتاده و شگفتا که نام بعضی پیشکسوتان مطرح تیم های بزرگ نیز به میان آمده است. قبح این ماجرا تا آن جا ریخته شده که حتی بعضی مدیران از مربیان تیم های پایه خود می خواهند برای تامین هزینه های جاری از بازیکنان وجه دریافت نمایند و متاسفانه خانواده های بعضی از نوجوانان و جوانان عاشق فوتبال نیز در بروز چنین اتفاقاتی نقش داشته اند و برای اینکه موجبات پیشرفت فرزندان خود در فوتبال را فراهم نمایند، تن به چنین اقدام هایی داده اند و دست آخر فرزندان آن ها هیچ پیشرفتی هم درفوتبال نداشته اند وفقط عاملی بوده اند در رواج سنتی غلط و باطل!

این ماجراها اما شاید در مقابل اتفاقاتی که اخیرا درسطح فوتبال رخ می دهد چندان بزرگ نباشد. شاید باورش سخت باشد اما مدتی است بعضی مربیان فعال در تیم های پایه به جهت رسیدن به موفقیت بازیکنان خود را مجبور به تزریق آمپول های نیروزا می نمایند! آری، دوپینگ در فوتبال پایه!

ابراهیم میرمحمدی، کاپیتان سابق تیم فوتبال سایپا و یکی از مربیان فعال در این حوزه که تیم های متعددی را در اختیارداشته درباره این ماجرا افشاء گری نموده است. میرمحمدی می گوید: اسم نمی آورم اما بعضی از به ظاهر همکاران ما در فوتبال پایه بازیکنان شان مجبور به استفاده از مواد نیروزا می نمایند و متاسفانه هیچ مرجعی هم برای رسیدگی به این اتفاقات زشت و ناشایست وجود ندارد. مربیانی که آمده اند از فوتبال سوء استفاده نمایند متاسفانه در سال های اخیر به وفور در تیم های پایه دیده می شوند و هیچ رسیدگی به شیوه رفتاری این مربیان از سوی هیات فوتبال و فدراسیون فوتبال وجود ندارد. ما تا کی باید شاهد بی توجهی به مسئله فوتبال پایه باشیم؟ خلاف و بی قانونی بزرگ تر از این می توان در فوتبال یافت؟ آخر آن مربی چه طور به خودش اجازه می دهد بازیکنش را مجبور به استفاده از مواد نیروزا کند؟ آیا نتیجه گیری با این حربه انسانی است؟

میرمحمدی با انتقاد از متولیان فوتبال که فوتبال پایه را رها نموده اند به حرف هایش ادامه داد: تعجب می کنم که نسل مربیان سالم و با اخلاق در فوتبال پایه روز به روز در حال انقراض است اما تعداد مربیان نا سالم هرروز رو به افزایش است. چرا افراد سالم که هنوز هم در فوتبال پایه مشغول به کارند باید تعدادشان رو به افول باشد و این مربیان ناکارآمد فوتبال پایه را در دست بگیرد؟! این ها تهدید بزرگی برای آینده فوتبال این کشور هستند وامیدوارم هیات فوتبال به سرعت وارد ماجرا گردد وکمیته دوپینگ برای تیم های پایه هم شکل بگیرد. شک ندارم اگر به شکل رندم از بازیکنان پایه تست گرفته گردد معین می گردد که تعداد زیادی از آن ها دوپینگ کرد اند! البته از بازیکنی که در این سن عقلانیت درستی ندارد نمی گردد انتظاری داشت اما آن مربی به ظاهر عاقلی که چنین روشی را در تیمش پیاده می نماید آیا نباید در مراجع قانونی جوابگو باشد؟

دایره اتفاقات تلخی که در مهم ترین بخش از فوتبال ایران رخ می دهد البته به همین مسئله زشت دوپینگ ختم نمی گردد. میرمحمدی از تبانی ها نیز پرده برداشته است: مربیانی را می شناسم که در تیم حریف رخنه می نمایند به بازیکنش پول می دهند وآن ها را اغوا می نمایند تا علیه تیم خود کم کاری نمایند. این ها ناجوانمردانه است و باید نهادی به آن رسیدگی کند.

حرف های تامل برانگیز میرمحمدی تصویری پنهان از آن وقایعی است که درفوتبال پایه رخ می دهد. آنجا که بازیکنان باید به عالی ترین شکل ممکن ساخته و پرداخته شوند و به تیم های بزرگ تر بروند. اما این سیکل معیوب بازیکن سازی آیا آینده روشنی را تصویر خواهد نمود؟ هرگز!

2

gardeshia.ir: گردشیا: مجله سفر و گردشگری

picoro.ir: پیکورو: وبلاگ ماشین و خودرو

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 22014

به "دوپینگ اجباری در فوتبال پایه!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دوپینگ اجباری در فوتبال پایه!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید